A MAHART honlapján, a típust jellemző tömör, de annál informatívabb leírásból megtudhatjuk, hogy a hajók (becsületes típusnevükön R-51 és R-51E, a gyártó számomra rejtély) fejlesztése 1965-ben indult (le sem tagadhatná, mindjárt mondom is, miért) a Szovjetunióban, és eleve nagy mennyiségben szánták exportra. El is árasztották vele (gondolom) a tagállamokat, tehát mi is kaptunk bőven. A hajókban eredetileg 2 db 150 LE-s motor dolgozott, melyeket később a MAHART a hazafiasság jegyében Rábákra cserélt, később pedig a gazdasági szempontok előtt meghunyászkodva Cumminsra. A 91-105 t vízkiszorítású hajók teste 5 mm-es acéllemezből, felépítményük 3-4 mm-es alumíniumötvözetből készült. 243 főt tudnak 24 km/h-val repíteni, szülőhazájukban 32 db működik még.
Na, de ennyit a száraz részletekről, most jöjjön a mustra. A hajó már első ránézésre masszívan eltér a többitől: nagyon meglepő, de a teste kecses! Igen, egy orosz gyártmányú valami kecses. Szokni kell a gondolatot. Vonalai egyenesek, a vízfelszínhez közel kezdődnek, és tökéletesen párhuzamosan követik is azt. Az orr szépen formált, a híd pedig az alak dinamizmusát követve ül az alsó fedélzet tetején, kicsit hátracsúsztatva. De ami miatt semmilyen igyekezete ellenére sem tudná eltitkolni, hogy a 60-as évek szülötte: a felső, nyitott fedélzet tetejét felfelé elkarcsúsodó V alakú oszloppár tartja, amely az összes létező, akkoriban készült amerikai autó motorháztetejét, na meg a magyar középületek bejárati ajtóit kilincsként díszítette. A hajón rengeteg üvegfelület van, tulajdonképpen úszó üvegpalotának is elmenne. A hajótest mélyen ül a vízen, mint egy kacsa, és legalább olyan könnyen siklik is rajta. Hátul pedig szépen, szögben levágva érnek véget az elemek, míg a hajónévnek is helyet adó lemezben futnak vissza a vízbe. A konstrukció egyszerű, de roppant légies, és milyen méltóságteljes! Az összes többi, mellettük horgonyzó hajó ócska halászbárkának tűnik árnyékukban.
De még a MAHART példányain is meglátszik a kor: a vastag acéllemezt minden hajón horpadások borítják, a sokszori újrafestés miatt árulkodóan megvastagodtak a szerelvények, és bizony ennek ellenére a rozsda is megkezdte hódítását rajtuk. Motorjuk (hang alapján legalábbis) rendben van, sőt, egész szépen muzsikálnak, és nem is nagyon füstölnek.
És a végére valami, amin mindig elmosolyodom: a MAHART flottás Moszkvákon van visszapillantó tükör! :D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése